Baas=

Baas= is een groepsproject waarbij wij een opdracht van het Noord-Brabants museum kregen. Wij moesten een interactieve ervaring ontwerpen voor VMBO-leerlingen. Het doel hiervan was om deze leerlingen meer naar het museum te laten gaan. Een vereiste voor dit project was een mobiele applicatie. Mijn bijdrage aan dit project was vooral conceptueel.

 

Baas= is een interactieve ervaring waarbij de gebruikers tijdens het bezoeken van het museum ineens worden gebeld. Hier begint de zoektocht naar het plan voor de herovering van Breda. Er wordt gebruik gemaakt van de app en de leerlingen volgen door middel van een route langs allerlei kunstwerken het verhaal van het turfschip. Na elk ontrafeld kunstwerk vullen ze een code in en spelen ze een stukje van een schild vrij. Dil schild leidt ze naar het eindschilderij waar de leerlingen de laatste code krijgen en de Spaanse vlag naar beneden halen.

 

Het doel hiervan is dat de VMBO leerlingen het gevoel hebben een belangrijke opdracht te hebben. Door het plan van het turfschip te ontdekken zorgen ze als het ware voor de herovering van Breda en verslaan ze de Spanjaarden. Het doel is dan ook om ze te laten inzien dat de samenleving mensen van allerlei verschillende niveaus nodig heeft en dat de VMBO studenten de basis (Baas=) vormen van de samenleving.

 

Hieronder staan een aantal mock-ups van de app. Benieuwd naar de werking van de app en wil je deze zelf uitproberen? Klik dan op de onderstaande link:

https://xd.adobe.com/view/3d1429f7-37e6-43a2-460a-988889c69dd2-4b25/?fullscreen

Een aantal foto’s waarop te zien is hoe leerlingen Baas= gebruiken in het Noordbrabants museum:

Datum: 30 januari 2019

Groepsleden: Floor Genee, Sam van Lieshout, Kas Peters en Jasper de Veer

Design: Kas Peters en Jasper de Veer